Ämneslärarutbildning med inriktning mot arbete i grundskolans åk 7-9 — Ämneskombination - samhällskunskap, historia och geografi - 270 hp
Programkod: ÄU79R-SAHG ÄU79R
Nivå: Grundnivå
Engelsk titel: Secondary Teacher Education Programme – school years 7-9 — Subjects - Civics, History and Geography
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för lärarutbildning: 2020-12-17. Giltig från och med 2021-08-30.
Diarienummer: U2020-241-2435
Övergripande utbildningsmål
För ämneslärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som ämneslärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet. Högskoleförordningen (SFS 1993:100).
I programmet ingår verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande 30 högskolepoäng (hp).
Examensmål
Kunskap och förståelse
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7–9 ska studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet såväl överblick över ämnesstudiernas huvudområde som fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta område och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
- visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
- visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning.
Färdighet och förmåga
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7–9 ska studenten
- visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
- visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik,
- visa förmåga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
- visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
- visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
- visa förmåga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och att informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
- visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
- visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
- visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
- visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i årskurs 7–9 ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
- visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet. (SFS 1993:100)
Upplägg och innehåll
Ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 är en akademisk professionsutbildning som ska ge studenten en tydlig läraridentitet med en inriktning mot verksamhetsområdet. Utbildningen omfattar 240 eller när så krävs 270 hp. Examen utfärdas på avancerad nivå och utbildningen innehåller kurser på avancerad nivå om sammanlagt 60 hp.
Utbildningen är förankrad i grundläggande demokratiska värderingar och förbereder lärare för yrkesverksamhet i en föränderlig värld. Undervisning och annan verksamhet i utbildningen präglas av studentens medinflytande och medansvar och förbereder studenten för ett professionellt yrkesliv. Studenten ska efter genomgången utbildning, i sitt arbete som lärare, kunna bidra till att ungdomar utbildas till aktivt medborgarskap och demokratiskt förhållningssätt.
Genom hela utbildningen ska studenten utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt. Det akademiska läsandet och skrivandet liksom informationshantering och ämnesdidaktik integreras under hela utbildningen. Studenten får genom olika övningar och examinationsformer möjlighet att utveckla media- och informationskunnighet.
Undervisningen genomsyras av aktiva arbetsformer där nyfikenhet att lära mer och öppenhet för olika perspektiv uppmuntras och där öppna och kritiska samtal förs där argument ställs och prövas mot varandra.
Utbildningen strävar till ökad internationalisering. Internationellt angelägna utbildningsfrågor och utbildningsperspektiv behandlas återkommande. Därtill finns möjlighet att förlägga kortare eller längre utbildningsperioder vid utländska lärosäten. Under några terminer erbjuds studenten möjlighet att genomföra sin VFU utomlands.
Utbildningen omfattar tre områden som hålls samman och stödjer varandra
1. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
2. Utbildningsvetenskaplig kärna (UVK)
3. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Ämnes- och ämnesdidaktiska studier
I ämneslärarutbildningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 omfattar de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna 150 hp i tvåämnesinriktningen där 90 hp utgörs av huvudämnet och 60 hp av andraämnet, eller 180 hp i treämnesinriktningen där 90 hp utgörs av huvudämnet och 45 hp vardera i andra- och tredjeämne. Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna genomförs två självständiga arbeten omfattande vardera 15 hp i huvudämnet. Det ena arbetet genomförs på grundnivå och det andra (examensarbetet) på avancerad nivå. I de självständiga arbetena ska studenten utveckla fördjupade kunskaper relevanta för undervisning inom ämnet och ett vetenskapligt förhållningssätt till sin yrkesverksamhet. I arbetena ges studenten möjlighet att knyta samman kunskaper inom huvudämnet med kunskaper och erfarenheter från UVK och VFU.
Utbildningsvetenskaplig kärna
UVK omfattar 60 hp och studierna ska anknyta till kommande yrkesutövning och omfatta följande:
- skolväsendets historia, organisation och villkor samt skolans värdegrund innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
- läroplansteori och didaktik,
- vetenskapsteori och forskningsmetodik,
- utveckling, lärande och specialpedagogik,
- sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
- bedömning och betygsättning,
- utvärdering och utvecklingsarbete. (SFS 1993:100)
Ovanstående områden har lagts in i kurser på ett sådant sätt att de olika områdenas innehåll samverkar med såväl de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna som VFU:n. Detta underlättar en anknytning av innehållet till det kommande arbetet som lärare i grundskolan.
Verksamhetsförlagd utbildning
VFU:n omfattar 30 hp och genomförs i grundskola. Under VFU:n ska studenten utveckla sin yrkesroll genom reflektion över relationen mellan forskning och beprövad erfarenhet, över teori och praktik och över lärarprofessionens många skilda aspekter. VFU:n ska även ge möjlighet till och erfarenheter av samverkan med kollegor, andra yrkeskategorier och föräldrar. Studenten handleds kontinuerligt under varje VFU-period av en handledare.
Studenten handleds kontinuerligt under varje VFU-period av en handledare. Lärarutbildare vid högskolan (besökande lärare) besöker skolan och observerar studentens undervisning. Student, handledare och besökande lärare genomför ett trepartssamtal kring studentens arbete i relation till målen för den aktuella perioden och i relation till tidigare perioder.
Under utbildningens VFU-perioder ökar studentens eget ansvar successivt. I den avslutande VFU:n förväntas studenten under handledning ta ett helhetsansvar för den undervisning och de uppgifter som omfattas av VFU:n.
Programmets struktur och kurser
Utbildningen ges i kurser av olika omfattning. Utbildningens ämnesprogression och yrkesanknytning konkretiseras i kursplanerna. Kursernas innehåll, uppläggning, undervisningsformer och examination samordnas så att en helhet skapas. En viktig utgångspunkt är att UVK och de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna får en nära koppling till den kommande yrkesutövningen i den verksamhet som utbildningen avser. Den i kurserna efterhand alltmer fördjupade didaktiska reflektionen görs med nära koppling till VFU:n.
Ämneskombinationens struktur och kurser
Nedan framgår utbildningens kurser fördelade på år. Kursnamnen kan förändras och specificeras. Även ordningen mellan dem kan ändras. Aktuell kursförteckning med länkar till respektive kursplan finns tillgänglig på HKR: s hemsida.
ÅR 1 (67,5 hp inkluderande en sommartermin)
Utbildningsvetenskaplig kärna 1 för ämneslärare, 15 hp
Samhällsteori – Samhällskunskap 1 för ämneslärare, 15 hp
Demokrati som idé och praktik - Samhällskunskap 2 för ämneslärare, 15 hp
Geografi 1 för ämneslärare, 15 hp
Geografi 2 för ämneslärare, 7,5 hp (sommarkurs)
ÅR 2 (67,5 hp inkluderande en sommartermin)
Historia 1 för ämneslärare, 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna 2 för ämneslärare, 9 hp
Verksamhetsförlagd utbildning 1 för ämneslärare, 6 hp
Historia 2 för ämneslärare, 15 hp
Historia 3 för ämneslärare, 15 hp
Geografi 3 för ämneslärare, 7,5 hp (sommarkurs)
ÅR 3 (75 hp inkluderande en sommartermin)
Geografi 4 för ämneslärare, 15 hp
Samhällsekonomi – Samhällskunskap 3 för lärare, 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna 3 för ämneslärare, 9 hp
Verksamhetsförlagd utbildning 2 för ämneslärare, 12 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna 4 för ämneslärare, 9 hp
Kunskapsöversikt – Samhällskunskap, 15 hp (sommarkurs)
ÅR 4
Samhällskunskap 4 för ämneslärare, 15 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna 5 för ämneslärare, 3 hp
Verksamhetsförlagd utbildning 3 för ämneslärare, 12 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna 6 för ämneslärare, 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna 7 för ämneslärare, 7,5 hp
Examensarbete - Samhällskunskap, 15 hp
Förkunskaps- och behörighetskrav
Examen
Student som uppnått minst godkänt resultat på samtliga kurser i enlighet med gällande utbildningsplan uppfyller fordringarna för Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Master of Arts in Secondary Education). På begäran av student som uppfyller fordringarna utfärdar högskolan examensbevis med denna examensbenämning. Ansökan ska ske på det sätt som högskolan anvisar.
Påbyggbarhet
En ämneslärarexamen vid Högskolan Kristianstad på avancerad nivå leder till allmän behörighet att inleda studier på master- eller forskarnivå inom det utbildningsvetenskapliga området.Revideringar
Justering av kursnamn.
Programutvärdering
Programutvärdering sker i enlighet med av Högskolan utfärdade riktlinjer.Övergångsbestämmelser
Om programmet avvecklas eller avsevärt förändras har studenten rätt att följa den programstruktur som han eller hon blivit antagen till. Hur länge denna möjlighet finns anges vid beslut om avveckling eller avsevärd förändring. Tiden begränsas med utgångspunkt från normal studietakt vilket utgör en tidsmässig nedre gräns.Övrigt
Uppdatering av förkunskaps- och behörighetskrav enligt rektorsbeslut dnr: 2021-112-462Datum för uppdatering 2021-10-18.